tirsdag 10. september 2013

Etter inngrep: Laserkorreksjon av nærsynthet, også monovision

Arr etter ishockeykølle over øyet. Minne fra
Westerntangens islagte grusbane på Hønefoss
vinteren rundt år 1980.
Det inngrepet er bare helt stilig. Det kan være slik det er å bli bortført av snille aliens og fått operert inn nye og bedre øyne. Selv om man bare bedøver øynene, så er det absolutt ikke noe å engste seg for. Bare å trekke kredittkortet og nyte øyeblikket. Hehe. Øyeblikket -get it?! Bada bing. Men man skal ikke blunke, da. Men det er heller ikke noe problem.

Ettermiddagen etter inngrepet var slitsom med svært lysømfintlige øyne, rennende øyne, lett irriterte øyne. Litt som å ha en knurvet linse liggende der. Men ingen smerte så og si. Tok en fet Ibux før inngrep og en paracet når jeg kom hjem, for syns skyld. Hehe. For syns skyld -get it?! Bada bing.

Irritasjonen og rennende øyne var borte etter ca fire timer. Så TV og leste bok om kvelden uten problem. Boka måtte 10 cm lengre ut enn vanlig, da, kunne ikke ha den klåss opptil øynene lengre.

Gikk en tur i mørket og så den berømte haloen rundt lyskilder. Altså den helt vanlige bivirkningen at lyset blir strekt litt utover. Nattsynet kan også bli dårligere, i hvert fall i en periode. Begge disse endringene går altså sannsynligvis over. Jeg er spent på hvordan det blir å lese markakart i skumring og med lommelykt.

Monovision
Stilige briller får man også. Bare positive ting, altså
Jeg valgte å gå for monovision; mesterøyet (mitt høyre) er ganske nært pluss minus 0. Og det venstre er ca - 0,75. Årsaken er at den langsyntheten som oppstår sånn midt i livet, som gjør at jeg må ha lesebriller kan drøye noen ekstra år. Siden nattsyn og dybdesyn lider under inngrepet og valget av monovision, så kan også bilkjøring i mørket blir noe mer utfordrende. Har fått første touch av langsynthet. Jeg kan ikke ha ting ti cm foran øynene som jeg kunne i går. Må ut til 20.

En gang i blant, muligens når jeg er sliten, merker jeg forskjellen mellom øynene, som et litt uklart område til venstre i synsfeltet.

Monovision og sykkelmekking
Det gikk veldig bra.

Sykkelen min ble desverre stjært kort tid etter. Låst i garasjen, med andre bedre alternativer ulåst ved siden av ... men det tilskriver jeg bare delvis synsinngrepet :-)

Etter en måneds tid:
  • Å trene uten å tulle med linser - terningkast 6
  • Å løpe NUC13 uten linser, men fremdeles kunne lese kart - terningkast 5
    • den lille endringen er at jeg trenger mer lys på kartet (tror jeg)
  • Ingen famling etter briller - terningkast 6
  • Tørrhet, slitenhet - terningkast 5
    • det er ikke 100% bra, men bedre enn før.

Her er hva jeg skrev på forhånd: http://alletingultra.blogspot.no/2013/08/laserkorreksjon-av-nrsynthet-for-lper.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar