lørdag 24. august 2019

terskel, terskel, terskel (del 1)

Foto: Hilde Johansen. Innspurt på
Ringeriksmaratonstaetten 2019.
Hvorfor kan jeg ikke løpe en 5K på 18 min og en mil på 37? Det skal jeg forsøke å finne ut. Eller, spørsmålet er nok heller -Kan jeg!?

Etter å ha studert nærmer om begrepet terskel, så har jeg kommet fram til følgende:

Resultatet av å trene ved terskel ("ved" som i betydningen av "rundt" terskel) - ikke på eksakt terskelpuls) er

i) å øke tiden man kan løpe ved terskel (lengre tid på denne pulsen / ev noe høyere fart på denne pulsen) og

ii) heve terskelen (hvor pulsen er høyere med samme anstrengelse)

Det er altså viktig å se at det å ikke all (type?) trening hever selve terskelen, men er svært nyttig, kanskje nyttigere allikevel, fordi den øker den tiden man kan løpe på omtrentlig samme fart. Si at jeg kan løpe 20 min ved 160HR 4:10pace, og ved å trene en god del rundt denne HR vil gjøre meg i stand til å løpe lengre ved samme pace/HR, og ikke nødvendigvis å løpe fortere i de 20 minuttene. Men dels går det hånd i hånd.
Treningsplan til 10 x 1000 m - måtte gi meg etter 8 reps,
kjente hjertet banke hardt










Og for ii) så vil, eller jeg tipper nå, at å løpe mer variert rundt terskel si HR155-175 øke selve terskelen. 

Men altså begge deler skjer også samtidig. Ved samme type trening. Men mer variasjon, muligens også bare litt over terskel, vil heve terskelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar