mandag 26. oktober 2020

Løping begynner å nærme seg dødt som sport


For meg så begynte det alvorlig å tippe nedover i interesse når Nike satte sine kluter og millioner til for å få en løper under to timer på 
maraton ... og tilslutt greide det.

Hvorfor ikke ta den sporten vi alle elsker, og gjøre den til det mest nitriste aktiviteten du kan tenkt deg?!

Ineos 1.59
Ved hjelp av den nye trenden med karbonsko, ved hjelp av "hjelperytter-løpere", verdens flateste løype - så bare sitter vi pal og ser på en person som kanskje er 39 år daffe seg gjennom 42K. Null konkurranse, null morro, plenty labrotte-virksomhet - det oser av maktmisbruk i form av penger, markedsmakt, å-holde-seg-inne-med-sponsor og usikkerhet rundt bruk av kroppslig doping og hvordan det skujule og lyves om av Nike - ref Oregon Project.

Skodoping
Ser man på løpegrupper på facebook nå, så er minst annethvert innlegg om hvordan noen har skaffet seg eller ønsker å skaffe seg sko til kr 3000 og mer for å løpe fortere. Har jeg kommet til the dark web hvor folk ønsker å skaffe seg det siste innen doping? Dette er ikke bra, folkens. La oss konkurrere i "vanlige" sko og send heller kr 1500 til veldedighet per skopar du kjøper.

Sondre Nordstad Moen v Are Nakkim
Nå går vi rundt og mener at det er Sondre Norstad Moen som har norgesrekorden på 10.000 meter på 27.24!? Norges raskeste 10.000 meter er gjort unna på 27.32 og er satt av Are Nakkim i 1990. Forskning viser at karbonskoene gir mellom 3 og 10 sekunder per K ... sorry, Sytepave-Sondre ... du er langt bak. Og ikke få meg til å starte på den klagingen til Sondre rundt regelhåndhevning av times-rekordforsøket. Slutt å sko-dope deg - så reiser jeg deg nok en gang opp på pidestallen.

Kenya
Sorry, Kenya - jeg stoler ikke på dere.

Som sport begynner løping å nærme seg dødt. Som aktivitet er det fremdeles den aller beste.

Btw ... I love Sondre

søndag 13. september 2020

Nye løpesko: Saucony Kinvara 11

 


Ny versjon av yndlingsstøvelen!

Pris: Kjøpt via nett for kr 1050,-. Var det Bull ski og Kajakks 30%-salg?

Vekt: 216 gram, per sko - Mens US8

Drop: 4 mm

Gleder meg :-) Dette er legge og passe stødige sko. Passer til det meste for meg om dagen. 




søndag 21. juni 2020

Nye løpesko: Nike Pegasus 37

Tror kanskje jeg hadde Pegasus i utgave 8 eller 9. Morsomt å vite at disse skoene har vært med ca like lenge som min karriere.

Vekt: 258 g per sko (Mens US 8)
Drop: 10 mm
Pris: Kr 1050,- inkl. kondisrabatt ved Oslo Sportslager

Oppdatert: Denne skoen blir for tung og klumpete for meg. Virker som om støtdempingen er god, men selv om det for meg ville ha vært en mengdetreningssko, så blir den nok kun brukt for avveksling.





onsdag 3. juni 2020

Noe av det smarteste sagt om trening

Utsikt fra Barlindåsen, Lillomarka i Oslo
- Løp hvor du vil!
Dette er hentet fra Kondis' utmerkede artikkel fra P.G. Alfheim om maratontrening (juni 2020), som igjen delvis er sitat fra Øystein Sylta. Dette beskriver på en grei måte min -isme når det kommer til trening (min utheving). Samtidig synes jeg hele artikkelen til forfatteren er så bra (link i referanse), at den kunne blitt gitt ut i lærebokform for maratontrening: 

Øystein Sylta har nylig presentert et forsøk som tyder på følgende: Om du trener lite og relativt hardt, veldig mye med lav intensitet eller en blanding, er ikke det viktigste: At du belaster systemet nok på en eller annen måte, med kontinuitet, er det som teller mest. Dette gjelder innenfor visse ufravikelige grunnregler i treningslæren. Derfor kan du kanskje i mye større grad enn man har trodd, velge å trene løpeøkter som du liker, og som du synes er gøy og motiverende

Og: Det skulle ikke forundre meg om 90 % av alle mosjonister ofte trener med for høy intensitet, og at det ødelegger betydelig for utbyttet av treningen.

Min kommentar: Det er mulig du ikke blir eliteidrettsutøver med denne holdningen. Men jeg tror sjansen for å bli gammel sammen med sporten du liker, er mye større. Dette peker også på at det viktigste prinsippet du bør sette for treningen din er: Kontinuitet 

---
Ref: https://www.kondis.no/trening-til-din-foerste-maraton.6315277-313073.html - bak bet.mur, Per Gunnar Alfheim (2020)

tirsdag 4. februar 2020

Prioritering nivå 4: Styrke

Fortell denne 16-åringen at bittelitt fokus på
styrke will pay dividend
Hadde jeg kunne fortalt meg selv som ungdom én ting å fokusere på, så er det styrke. 

Balansestyrke, kjernestyrke, støttestyrke. Bruke littegran tid på det hver dag - goes a long way to give yourself a happy life of running. Mindre skader. Raskere restitusjon. Og bedre tider også.

Men det er aldri for sent å begynne. Start med to-tre enkle øvelser for mage, rumpe, lår, legger og kanskje litt overkropp. Og lær seg stadig noen nye øvelser. Trenger ikke medlemskap på treningssenter. Trenger bare litt tålmodighet.



mandag 3. februar 2020

Komplett tilsidesettelse av respekt for sporten som gir deg og vennene dine et godt liv


Wilson Kipsang er foreløpig den største stjernen som er tatt for doping i Kenya. Han hadde derfor feilaktig rekorden på maraton i over et år og jukset seg til bl.a. to seire i London Maraton, og en i  New York City Maraton og Tokyo Maraton.

Dette viser atter hvor lite Kenyas atleter bryr seg om sine venner de konkurrerer med og mot, sin egen helse, sporten de utfører, oss som er interessert i løping og nasjonen de representerer. Og lederne virker å bare la det fortsette !?

torsdag 16. januar 2020

Prioritering nivå 5 (del 4): Form og fasong

Snublende nær?! Jeg løper Hytteplanmila
i oktober 2019. Jeg er han bak der :-)
Er du i form? Sier folk. Men "Form", er ikke det fasong? Så er du i fasong?

Dette uttrykket er ditt eget bilde av deg selv og hvor godt trent du er.

I min liste beskriver det hvordan posituren din er når du løper, og frekvensen, fotisettet, armføring, kneløft. Altså hvordan teknikken er.

Det er nærmest umulig å si hva som er riktig eller beste teknikkSjekk blant annet denne artikkelen fra Sognavann Rundt Medsols websider om nettopp dette temaet:  http://www.sognsvannrundtmedsols.no/nyheter/hva-kunstig-intelligens-sier-om-lperstil-og-lpeskader

Fasongen sier hvor mye  løper du ser ut, eller hvordan ditt eget bilde av deg selv er som løper.  Er du tung, oppreist, vaklende, subbende, kvikk. Det kan øves.

Også dette må gjøres enkelt. Men det må terpes på å gjøre det enkelt.

onsdag 8. januar 2020

Prioritering nivå 6 - Letthet ... i sinn og kropp

Letthet - litt vanskelig å si akkurat hva jeg legger i dette ordet. Det handler mindre om at man veier lite, selv om kroppens fysiskte letthet også er en del av det. Så "lett i kroppen" er en god ting for løpere. Men mer enn det så handler det om å ha en "lett" innstilling til det du gjør.

Løping kan gjøres vanskelig selvom det nok er av de topp tre enkleste aktivitetene. Sko, klær, drikke, belastning, volum, intensitet, periodisering ... du kjenner det tar på å tenke på alt dette?! Slutt å tenke på det.

Løping skal ikke være vanskelig, det skal være lett - kom deg bare ut. Den beste treningen er den du gjennomfører. Liker du ikke intervall? Prøv dette intervallet: 1 x 30 minutter. Rolig. Og fornøyd.

Samtidig skal løpingen gi deg mulighet til å tenke på de tingene kanskje ikke gjør deg "lett til sinns". Vær i det trøblematiske og kanskje du kan bearbeide tankene under aktiviteten.

Igjen: Kom deg ut og løp ... bortover der.

torsdag 2. januar 2020

Prioritering, nivå 7 (del 2) - Mål er for idioter

Nådde jeg målet jeg hadde satt under dette Perseløpet 5K?

Nei, men jeg fant ut hva som hadde tatt meg nærmere

7. Måloppnåelse - det å nå målene (ikke målsettingen) helt eller delvis.

Jeg "pleier" å si at å benytte mål som motivasjon er for idioter. Derfor passer det så godt for meg.


Mål er, litt kort, tallet eller annen kvantitativ enhet som jeg jakter mot. Måloppnåelse er resultatet etter jakten. Målsetting er noe annet, det er prosessen med å sette gode mål og går forut for å forsøke å nå målet og beskrevet i prioritering 8 Målsetting.


Å oppnå mål er motiverende. Men dersom målene alltid nås, vil det være som å lese Donald; du vet hva som kommer og temmelig kjedelig. Å ha et mål som er for vanskelig å oppnå eller for langt borte i tid, reduserer også innsatsen i dag fordi hjernen mener innsatsen allikevel er så marginal på måloppnåelsen.


Så følelsen av mestring er imperativ. Men bare mestring uten læring blir tomt. Så dette punktet med evaluering av hva som er bra og hva som kan endres, er derfor viktigere enn man kunne tro.


mandag 23. desember 2019

Prioriteringer, nivå 8 (del 1) - Å sette mål

Målsetting og treningsplan-
og faktisk trening mot
Jessheim Halvmaraton 2019

Nummer 8: Målsetting
Jeg skal presentere det jeg mener er en rett prioriteringen innenfor trening. Jeg har satt opp åtte prioriteringer og begynner nederst med nummer åtte. Det vil ikke si at dette ikke er viktig, det er veldig viktig. Det er masse som ikke er på listen som er veldig viktig. F.eks. det sosiale med trening, sportmanship, miljø. Alt dette setter jeg veldig høyt, men er altså ikke på listen per i dag.

Med målsetting mener jeg den korrekte definisjonen av ordet; Det å sette mål. Prosessen med å tenke, vurdere, undre, og "dreie" ut målene. Det er ikke målet i seg selv, eller måloppnåelsen.

Dette er satt som det minst viktige av de prioriterte punktene, men det ikke u-viktig. 


Begin with the end (of the world) in mind!


Det å kunne se for seg fremtiden, planlegge og visualisere hva man skal være med på, når, og hva man skal oppnå er viktige faktorer som gir energi og vilje til å gjennomføre trening, restitusjon og konkurranse. At man kan sette seg ned og gå igjennom hvilke løp man skal være med på, hvilken sluttid man skal kjempe for på distansen osv. Dette setter hjernen i gang med å løse oppgavene. Og forberede seg på hva som må skje for å løse oppgavene.