torsdag 30. mai 2024

Den altfor gode koppen med kaffe

Foto av et maleri av Mario E. DeSoto


Fra tid til annen reduserer jeg kaffedrikking til null, og holder meg iallfall én dag uten koffein. Med en kort nedtrapping på to kopper en dag, så en, så null kopper kaffe, får jeg flere abstinenssymptomer:

1. hodepine - ingen dundrende hodepine, men vedvarende vondt - særlig bak øynene, fra jeg står opp til jeg legger meg

2. søvnighet på andre tidspunkter enn vanlig

3. influensalignende symptomer i kroppen - mer sliten, vondt i muskler og legg - som en lett feber - men ikke kvalm

4. sliten - særlig treninger går merkbart tyngre. Et slags unntak er at om jeg trener raskt med høyere puls, så forlater f.eks. hodepinen meg for en stund

5. noe dårligere konsentrasjon - jeg må gjøre tenke-oppgaver flere ganger og er dårligere til å følge undervsning og lignende

6. irritabilitet - jeg er irritabel de fleste dager, men mest på dager uten kaffe :-) 

Følgende artikkel fra Caffeine informer setter opp noen symptomer til, som jeg ikke får eller bare bittelitt https://www.caffeineinformer.com/caffeine-withdrawal-symptoms-top-ten.

Jeg tenker selv at dersom jeg skal unne meg et sentralstimulerende middel, som koffein i kaffe er, så må jeg "betale" eller tåle de par tre dagene med slitenhet og vondter. Åsså blir det så digg med kaffe igjen etterpå ... som denne dagen når jeg er i gang igjen :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar