onsdag 4. januar 2012

Spørsmål rundt løpestil, hælløping v forfotløping

Dette er spørsmål jeg skal finne svar på rundt forfot/barfot-løping.

  1. Forfot-, eller midtfotløping er best
  2. Gjelder den samme regelen for alle, eller kan det være at for meg så vil det være gunstig å lande lengre bak enn for andre
  3. Er hvor du lander på foten knyttet til 
    1. teknikk - man fokuserer på å lande lengre frem på foten og etter hvert gjør det automatisk
    2. frekvens - et sted leste jeg at en hælløper lander ca 90 ganger per minutt mens en fremfot-løper lander kanskje det dobbelte antall ganger. Kan man da i stedet for å fokusere på hvor man lander på foten, kun tenke på å korte ned stegene og ta mange flere steg
    3. kroppens plassering over føttene - kan man i stedet fokusere på at hoftene skal frem (et sted skriver at foten ikke skal lengre frem enn hofta), eller at hele overkroppen skal ligger langt "frem" over knær eller føtter
    4. hastighet - dette er på en måte min originale nullhypotese, hvor jeg antar at hvor man lander på foten i stor grad bare bestemmes av hastighet. Løper jeg raskere, så lander jeg lengre frem på foten. De filmene jeg ser av fremfot-løpere er ofte med løpere som er i stor fart.
  4. Hva bør man være ekstra forsiktig med ved å konvertere? Fryken nevner at man bør trene opp leggene med tå-hev
  5. Korrigert for punkt 3 - er det forskjell om du skal løpe langt eller kort
  6. Er det faktisk mindre skader for fremfotløping enn hælløping. Tilhengere hevder dette, men jeg har ikke sett noen vietenskaplige bevis for dette.
    1. Men vitenskaplige bevis bør komme som resultat av dobbeltsidige blindtester, altså at man har en gruppe som antar eller kan regne med at de får remediet uten at de får det. Og samtidig at forskerne ikke vet hvem som benytter hva. Men det er vanskelig å ta bort skoen (eller fjerne oppbyggingen) uten at man merker det :-)
  7. Løper de raskeste mer frem på foten og da korrigert for punkt 3.4
  8. Er det slik at hælløping betyr "dead stop"/stopp-start-for-hvert-steg og at dette gjør at man oftere får skade og generelt ikke er like fra som fremfotløping
  9. Er fremfotløping ueffektivt siden man lander frem på foten for så å trå bakover på hælen, altså en bakoverbevegelse i hvert steg
  10. Og gir fremfotløping ikke dead-stop

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar