fredag 15. mars 2013

Bokomtale: Slik blir du best når du gjelder - Lars Kolsrud (2011)


Dette er den oppdaterte utgaven av tidligere landslagslege Lars Kolsruds forrige bok om samme tema; Om hvordan en toppidrettsutøver tenker.

Den er lettlest og morsom, med mange sitater og viktige læresetninger for idrettsfolk og også andre som setter seg høye mål.

Det er samtidig en bok i samme tradisjon som Willy Railos Best Når Det Gjelder. Og Kolsrud hyller også Railos systematiske fremstilling av teamet. Akkurat her er det denne boken ikke er så god. Den er ikke systematisk, og uten en rød tråd og oppbygning. Den er innom, nokså tilfeldig, viktige emner innenfor idrettstankegang og tenketeknikk, men den setter ikke opp noe forslag til overordnet strategi på området.

Jeg liker ideen bak Halvard Hanevolds 70/30-regel; Man kan påvirke og gjøre noe mer 70 % av faktorene, mens de resterende 30 % kan man bare la i fred. 

Jeg synes delene som handler om planlegging er spesielt bra. -Alle prater om hvor travelt de ha det i jula. Men jula kommer hvert år på samme tid. Det kan være mulighet å planlegge en bedre avvikling. Samme med mandag morgen. Og samme med hver morgen -En god dag på jobben starter med god plan fra dagen før. Og en ryddig pult. Og god søvn. Selv har jeg som mål å starte løp uthvilt og uskadd. Etter å ha lest denne boka kan jeg legge til; Og godt ernært.

At vi styres av følelser har vi hørt før, men bakgrunnen og hva vi kan gjøre med det, kan vi kanskje mer informasjon om. Her få vi noen ideer og tips.

For å nevne noe.

Hadde den vært mer metodisk oppbygget, ville jeg gitt den full score.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar