mandag 16. juli 2018

Kommentar til Jack Daniels Run Smart Race Result Estimater i forrige post

Dette er en veldig interessant måte å finne estimert sluttid på andre distanser enn den du nylig har løpt. Den gir også en god pekepinn på tempoet man kan/bør holde på forskjellige treninger. MENJeg mener at den ikke tar godt hensyn til treningsmengde og gir for raske tider på lengre distanser for løpere under si ... 80 til 100 K i uka. A.k.a. meg selv. Jeg ville likt å sett samme kalkulator hvor man hadde mulighet å legge inn weekly mileage.

Et eksempel om man tar en sluttid på 20 min på 5K altså 4.00-pace, så legger kalkulatoren på 9 sek på K for den doble distansen, altså 4.09 til en sluttid på 41.29, 10K. Å legge på "bare" 9 sek per K for å doble distansen passer nok bedre for 100K+/uke-løpere (om vi ser bort i fra at de som trener 100K+ i uka gjerne løper fortere enn 4min-pace på 5K). Jeg tror på mitt nivå den ligger minst på 12 sek ... kanskje 15 for å doble distansen. Jeg mener at dersom dette stemmer for en person, altså 20min/5K og 41.29/10K, så er det 10K-farten som er retningsgivende og personen "bør" kunne løpe 5K raskere.

Sage Canaday sier i denne videoen, at å løpe en 40min 10K doesn't necessarily mean that you'll run (the equivalent of) a 3:04 marathon. You may never do it on low mileage.

Jeg mener også at easy-pace er for høy.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar