onsdag 3. juni 2020

Noe av det smarteste sagt om trening

Utsikt fra Barlindåsen, Lillomarka i Oslo
- Løp hvor du vil!
Dette er hentet fra Kondis' utmerkede artikkel fra P.G. Alfheim om maratontrening (juni 2020), som igjen delvis er sitat fra Øystein Sylta. Dette beskriver på en grei måte min -isme når det kommer til trening (min utheving). Samtidig synes jeg hele artikkelen til forfatteren er så bra (link i referanse), at den kunne blitt gitt ut i lærebokform for maratontrening: 

Øystein Sylta har nylig presentert et forsøk som tyder på følgende: Om du trener lite og relativt hardt, veldig mye med lav intensitet eller en blanding, er ikke det viktigste: At du belaster systemet nok på en eller annen måte, med kontinuitet, er det som teller mest. Dette gjelder innenfor visse ufravikelige grunnregler i treningslæren. Derfor kan du kanskje i mye større grad enn man har trodd, velge å trene løpeøkter som du liker, og som du synes er gøy og motiverende

Og: Det skulle ikke forundre meg om 90 % av alle mosjonister ofte trener med for høy intensitet, og at det ødelegger betydelig for utbyttet av treningen.

Min kommentar: Det er mulig du ikke blir eliteidrettsutøver med denne holdningen. Men jeg tror sjansen for å bli gammel sammen med sporten du liker, er mye større. Dette peker også på at det viktigste prinsippet du bør sette for treningen din er: Kontinuitet 

---
Ref: https://www.kondis.no/trening-til-din-foerste-maraton.6315277-313073.html - bak bet.mur, Per Gunnar Alfheim (2020)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar