fredag 28. desember 2012

Motionsdagbog.dk > Endomondo

Hva enkle internett 1.0-treningsdagbøker ala motionsdagbog.dk har som ikke internett 2.5-løsninger ala Endomondo/Strava ikke har!

Det er hevet over mye tvil at løsninger som Endomondo er overlegen når det gjelder å logge gps, automatisk logging via smarttelefon, den internett-sosiale dimensjon, deling og karttjeneste. Og Stravas Segments bidrar til enda en dimensjon og motivasjon til treningen og for oss som ikke kan få nok statistikk er slikt gull. Det vil helt sikkert komme en mengde nyttige og artige funksjoner som gjør de enda bedre og funksjonelle.

Men ..., jeg har benyttet motionsdagbog.dk i flere år og den har færre funksjoner, men samtidig er det på noen måter enklere. Og disse årsakene bidrar til at jeg vil benytte den også i 2013. Endomondo/Strava, kun som supplement der jeg har logget tur på telefon eller gps-klokke, eller har vært med i konkurranse eller jeg vil se hvor jeg har gått i naturen.

Her er punkter hvor motionsdagbok.dk (det kunne streng tatt vært et excel-ark) er bedre enn Endomondo:

  • Enkel innlegging av "manuelle" treninger fra scratch, hvis den ikke er logget på GPS. Du kan legge linken som en egen "app" på smarttelefonen.
  • Hvis du har logget trening på gps-klokke, må du på Endomondo  "vente" med å se treningen på web til du faktisk har overført den. Du kunne valgt å legge inn trening manuelt og senere lastet opp fra klokke for så igjen å slette den første innleggingen, men ...
  • Den er gratis ... det er jo også de andre, men det skinner igjennom at det er laget for å tjene penger. Jeg eier Pro-versjonen på mobil ($ 3, ikke noe å si på det -og jeg betaler gjerne de $ 20 de tar for en utvidet web-utgave per år), men jeg liker ikke å binde meg opp til tjenester som plutselig skal finne på å ta betalt for ting som tidligere har vært gratis.
  • Statistikken kan gi meg for måneder eller et år, men hvis jeg f.eks. midt i en måned vil sammenligne hva jeg har løpt de siste 90 dager mot tilsvarende periode for ett år siden, blir dette veldig kronglete på Endomondo, men ganske enkelt på motionsdagbok.
  • Export til excel-fil "flatt", slik at jeg får dataene opp i et ark. 

Motionsdagbok gikk ned en gang tilbake i 2003 og når den var tilbake var et halvår med treningsdata borte, uten at jeg hadde tatt backup. Så langsur er jeg at jeg husker det. Men jeg stoler på at det ikke skjer igjen. Slik sett kunne det være gunstig å betalt en 10 - 20 dollars for en minimum SLA,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar