torsdag 15. november 2012

Årsak nr. 10 for naturlig løping; fotbua

Gi fotbua en sjanse

Vi blir født med 26 ben i foten. Og 33 ledd. Og over hundre muskler (litt unøyaktig). Alle med en funksjon.

Foten bærer vekta av kroppen din milliarder ganger i løpet av et aktivt liv. Hence, den er ikke en svak struktur som trenger all støtte du kan gi den.

Fotbua, den ark'en som ikke er i bakken, mellom hælen og tåballen, er en kraftig støt-absorberer og "strikkmotor" for å ta deg skadefri og raskt fremover.

Se for deg "plantar facia ligament" som vist på figuren, som en sterk strikk som hjelper til med å støtte opp foten, ta i mot støt og strekke seg ut ved hver eneste fotnedsett. Når du så løfter foten fra underlaget, trekker denne strikken seg sammen og gir deg et løft oppover.

Hva skjer hvis du i stedet for å bruke denne funksjonen, tenker at foten heller trenger å støttes opp under fotbua. Som f.eks. ved å bruke min yndlingssko gjennom mer enn ti år; Asics Gel Kayano. Se på den teknologien, tenk på hvilken forskning og utvikling som ligger bak! Føl den herlige følelsen av å sette dette attenhundre-kronersvidunderet på rundt dine ømme tåttelitter. Det må jo bli bra.

Bare det at ... nei. Den ødelegger fotens naturlige støtabsorbering og "strikkmotor". Og det skjer med deg som med meg; Musklene i foten blir slacke og trenger enda mer støtte.

Beklager å nevne en eneste modell, for denne er ikke den verste på området. Kayano'en har gitt meg mange herlige og lange turer. Det er bare det at jeg har kjøpt kanskje åtte par av denne skoen gjennom tidene, så jeg må vel kunne fortelle hva jeg mener om det. De turene har jeg hatt like mye på tross av som på grunn av skoa. Asics har plenty sko man kan løpe mye mer naturlig i også.

Du trenger stort sett ikke å støtte opp foten din under fotbua. Den skal brukes. NB! Hvis du har løpt i 25 år med støtte, så trenger foten din laaaaang tid til å av-vennes støtte og tilvennes naturlig løping. Men jeg mener det er verdt de månedene og de spare kronene.

Fotbua ... kanskje et gunstig navn på en skobutikk også?


2 kommentarer:

  1. Henrik,
    enkelt og fint beskrevet, jeg er helt enig:-)
    Min hverdag består (for en stor del) av å forklare dette for løpere/kunder.

    geir

    SvarSlett
  2. Takk for det! Jeg støtter deg i den hverdaglige kamp mot høge hæler og duomax :-)

    SvarSlett