tirsdag 27. november 2012

Årsak nr. 3 til naturlig løping; barbeint-aktig


Mere likt å løpe barbeint


Dette er et interessant spørmål: Bidrar forskning og utvikling til noe positivt til løpestilen i forhold til "det opprinnelige", å løpe barbeint? Eller kan det være slik at vitenskapen løser ett problem ved å innføre ett annet?
Babylon style

Pre 70-tallets løpere hadde noen skinnfiller med tynn såle på beina. Eller enda lengre tilbake, sandaler. De trente like mye og løp som i dag. Mange ble sikkert også skadet da, men jeg finner ikke noe data på det. Så kom Bowerman som tenkte at hvis man skal tilby løpesko til hopen, så må det være en mer "folkelig" utgave, ikke racer-sko. En opphøyet hæl på skoen, vil kunne gi støtdemping og mulighet til å strekke ut lengre i hvert løpesteg.

Etter noen år med denne typen sko, meldte skadene seg og man satset på å i tillegg til å lage demping på skoen, støtte opp for å redusere ustabilitet og pronering.

Men skadefrekvensen var og er fortsatt like høy.

Mange kan løpe i hva det skal være uten å få skader. Anatomien tilpasser seg raskere for noen enn for andre. Men jeg tror de fleste vil ha fordel av å bruke sko uten stor grad av demping, hæl og stabilisering, men la kroppens egen anatomi står får disse elementene selv. Altså løpe mer som om de ville ha gjort om de løp bærrføtt.

Mine sko har demping, bare for å legge til det. Men jeg har en langvarig strategi på å løpe "naturlig". Jeg kunne også tenke meg å prøve et par Hoka i tillegg til Vibram 5fingers ... som ikke passet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar